Oyun Sektöründe Girişimcilik

Girişim ve girişimcilik kavramlarından daha önceki yazımda bahsetmiştim. Bu yazımızda da Oyun Sektöründe Girişimcilik konusuna gireceğiz.

Oyun sektörü denilince akıllara gelen birçok alan ve buna bağlı yan hizmetler var. Kısaca özetlemek gerekirse; yayıncılar, geliştirici stüdyolar, ajanslar, ödeme firmaları, yerelleştirme firmaları, ses ve seslendirme stüdyoları, epin firmaları, platformlar, donanım firmaları, pazarlama ajansları, oyun basını gibi sayıları daha arttırılabilecek birçok kolu bulunmaktadır. Bu kollardan herhangi birinde karar kılarak oyun sektöründe girişim yapmak da pekala mümkündür. Aslında oyun sektöründe girişimcilik hiç zor değil fakat bu konuda yeterli know-how olmadığından genelde insanlar dipsiz bir kuyu olarak görmektedirler.

Sürdürülebilir bir iş kurmak için yapmanız gereken temel şeyler

  • Kendinize bir hedef belirlemek ve vizyon planı çizmek
  • Bu vizyon planı doğrultusunda kilometre taşlarımızı tasarlamak
  • Bu kilometre taşlarımız için doğru kanalları açmak
  • Doğru ekip ile işe başlamak
  • Kaynak yaratmak
  • Doğru ekip yönetimi
  • Çok fazla alana yönelmek yerine daha odaklı ve kararlı ilerlemek
  • Sektörle ilgili know-how kazanmak ve bunu alışkanlık haline getirmek

Bunları yaptığınız taktirde uzun vadeli ve sürdürülebilir bir işe sahip olursunuz. Ana motivasyon kaynağınızın para değil başarı olması gerekir. Örnek vermek gerekirse, yeni kurulan bir stüdyonun misyonu “X Games” şirketini bitirmek olmamalı. 100 milyon kullanıcıya ulaşacak oyunlar yapma misyonu daha üretken bir yapıya sahip olmanıza ve sürdürülebilir bir şirket olmanıza yardımcı olur. Çünkü bu sizin sürekli başkalarının izinden gitmenize değil kendi yolunuzu çizmenizi sağlar. Ne yazık ki Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde fason şirket kurayım, ben de satayım mantığıyla hareket eden bakkal zihniyetli insan çok fazla var. Bu şekilde ilerlerseniz çok tutunamadan sektörde kaybolup gidersiniz. Peki nerelerden başlamalısınız? Oyun sektöründe girişimcilik için kendi tecrübelerimden yola çıkarak yatırımcılara, oyun stüdyosu kurmayı amaçlayan girişimcilere ve bir yazılım üreterek bu sektörde iş yapmak isteyenlere yol gösterebilecek birkaç önerim var.

Oyun Sektöründe Girişimcilik:

Yatırımcıların oyun sektörüne yatırım yaparken izlemesi gereken temel kurallar

  • Eğer bir yatırımcı iseniz ve oyun sektörüne yatırım yaparak bu işe girmek istiyorsanız izlemeniz gereken temel kurallar şu şekilde:Teknoloji ile ilgili profesyonel olarak çalışmıyorsanız ve bilginiz yok ise mutlaka bu işi bilen birilerinden danışmanlık alın.
  • Oyun yapma hayalleri ile ortalıkta dolaşan bir sürü genç insan var. Tutku özellikle bu sektörde kesinlikle yeterli değil. Ekibin teknik açıdan donanımlı olduğundan emin olun. Örneklere bakın.
  • Oyun yapacak ekipler genelde Y ve Z kuşağından oluşuyor. Bu, özellikle oyun şirketinde, yönetim konusunda çok büyük sıkıntılar yaşayabileceğiniz anlamına geliyor. O yüzden daha işin başından kendinizi ve yatırım isteyen girişimcileri pozisyon olarak çok iyi konumlandırın. Örneğin; şirketin iç işlerine siz ne kadar karışacaksınız? Yapılan oyuna ne kadar karışacaksınız? gibi birçok konuyu daha baştan konuşun.
  • Fikir ve görüşlerinizin ekiple uyuştuğuna emin olun.
  • Sözleşmelerle de bu bağı güçlendirin ve görev dağılımını iyi yapın.
  • Sıfırdan her şeyi öğrenmek size zor gelebilir, yatırımcı ağlarına katılarak buradaki bağlantılarınızla know-how paylaşımı yapabilir, özellikle ilk yatırımlarınız için bu ağları kullanabilirsiniz.

Oyun Stüdyosu kurmak isteyen girişimci arkadaşların dikkat etmesi gerekenler

Oyun Stüdyosu kurmak isteyen girişimci arkadaşların dikkat etmesi gerekenler, girişimcilere önerdiğim temel şeylerin yanı sıra şu şekilde:

  • İlk oyununuzu yapıyorsanız olabildiğince basit bir janra seçin. Örneğin daha ilk projeden MMORPG yapacağım şeklinde piyasada yatırım aramaya kalkışmayın.
  • Yukarıdaki maddeye ek olarak basit ve ulaşılabilir bir hedef koymanız çok önemli. Burada kazanacağınız paranın miktarı değil, hedefin ulaşılabilir olup olmaması çok önemli. Mesela “2D Platformer” bir oyun yapıp Steam platformunda 30.000 adet dijital kopya satmak ilk oyun projesi için güzel bir hedef olabilir.
  • Ekibinizde mutlaka mühendislik ve sanat tarafından iyi anlayan kişiler olsun.
  • Ekip arkadaşlarınızla görev dağılımını iyi yapın, mümkünse bunu sözleşmeye dökün.
  • Şirket hisselerinin oranlarını da daha işin başından belirleyin ve sözleşmeye dökün.
  • Her proje para kazandırmayabilir, fakat her proje size tecrübe kazandıracak. Bu yüzden projeleri bitirmek ve yayınlamak çok önemli!
  • Sektörü iyi takip edip trendlere ayak uydurun! Oyununuzu trendleri takip ederek daha çekici hale getirmeniz mümkün.
  • Eğer bu konularda yeniyseniz size mentorluk yapacak birilerini bulun.
  • Oyunun yapımı kadar pazarlaması da sizin sorumluluğunuzda. Bu yüzden geliştirmeye ayırdığınız mesai kadar pazarlamaya da ayırmanız gerektiğini unutmayın. Oyununuzu kendiniz yayınlayacaksanız, bunun için ekibinizde ayrı çalışan kişilerin olması gerekiyor. Yoksa bir yayıncı bulmanızı tavsiye ederiz.
  • Şirket hisselerinde yatırımcının ne kadar aldığına, yada bir proje üzerinden yayıncının ne kadar kazanacağına çok takılmayın (pazarlık yapın ama hisse vermemek için aç kalmayı göze almamanızı tavsiye ederim). Günün sonunda bu iş sürdürülebilir oluyorsa ve para kazanıyorsa (özgürlüğünüzü de kaybetmeden), sevdiğiniz işi de yaptığınız sürece bunun bir önemi yok.
  • Oyununuzun ön bir prototipini kullanıcılar üzerinde indirme testi yaparak deneyebilirsiniz. Böylece son ürün geldiğinde sorunları öğrenip oyunun birçok özelliğinde değişiklik yapmak yerine önceden bu sıkıntıları tespit edip geliştirme sürecini ona göre planlayabilirsiniz.
  • Rakip analizi ve finansal fizibiliteler çok iyi yapılmalı.
  • Hangi programların kullanılacağı proje başlamadan karar verilmeli. “Hangi oyun motoru?”, “Hangi modelleme aracı?”, “Hangi versiyon kontrol sistemi?” veya “Hangi proje takip sistemi?” gibi.
  • Şirket kültürünüz nedir? Nasıl bir şirket olmak istiyorsunuz? Bunları da daha işe başlarken konuşmalı ve mümkünse yazılı hale getirmelisiniz.

AAA Stüdyolarla Rekabet

“Oyun Sektöründe Girişimcilik” yapmak, belki de bu stüdyoların arasına girmek demek!

Bu yukarıda gördüğünüz afilli oyun stüdyolarının arasına girmek amacındaysanız şunu düşünün. Buradaki birçok firma onlarca yıldır bu işi profesyonel olarak yapıyor. Oyuncuların, yüzlerce kişilik ekiplerle oyunlarını geliştiren bu stüdyolar yerine sizin oyunlarınızı tercih etmesi zaman alacak bir iş. Direkt olarak bu şirketlere rakip olacağım vizyonu güzel ama ilk projenizden böyle bir işe girişmeniz çok zor. Adımlarınızı daha ufak atın 5 yıllık ve 10 yıllık planlarınızı yapın. Polonya’daki CD Project Red‘in ekibine ve oradaki ortaya çıkan değer özellinde geçmişte yaşananlara bakarak ilham alabilirsiniz. Blizzard ve Riot Games‘in kuruluş hikayelerini inceleyin. Size bir çok konuda fikir verecektir.

Oyun sektörüne yönelik yazılım girişimlerinde dikkat etmeniz gereken temel şeyler

Yukarıda saydığım gerekliliklerin bir çoğu burada da geçerli ama ek olarak bazı maddeleri burada ayrıca belirtmek gerekiyor. Oyun sektörüne yönelik yazılım girişimlerinde dikkat etmeniz gerekenler şu şekilde:

  • Takımınızın çoğunun mühendislerden oluşması gerekir
  • Kullanıcı testleri konusunda çok hassas olmalısınız. UI ve UX konusunda hitap edeceğiniz kitlenin alışkanlıklarını takip etmek ve bunlara hakimiyet çok önemli
  • Eğer bir topluluk uygulaması ise, daha uygulama çıkmadan topluluk yönetimi yapmaya başlamanız gerekir
  • İlgili uygulamanın pazarlama faaliyetleri nasıl olacak, gelirini nasıl sağlayacaksınız, hangi yöntemle ödeme alacaksınız gibi soruların en başta sorulması ve belirlenmesi gerekiyor.
  • Hedef pazarı çok iyi ölçeklemeli ve “Böyle bir uygulamaya ihtiyaç var mı?” sorusu sorulmalı. Boşa enerjinizi ve yıllarınızı harcamamak adına bunun analizini çok iyi yapmak gerekiyor.
  • Rakip analizi ve finansal fizibiliteler çok iyi yapılmalı. Yazılacak yazılım dili çok iyi seçilmeli ve bu konuda daha en baştan emin olunmadan işe başlanmamalıdır.
  • Yatırım alırken ürün geliştirme modeliniz belirlenmiş olmalıdır. Aksi taktirde aranızda pürüzler çıkabilir. Baştan kilometre taşları ve gelişim süreçleri konusunda şeffaf olursanız, aldığınız yatırım daha sağlıklı olacak ve yatırımcı ile ilişkileriniz daha sağlıklı yürüyecektir.

Aslında bu sektörde girişim yapma konusundaki tavsiyelerim elbette bu kadarla sınırlı değil ve bahsedilmesi gereken çok teknik konuların yanı sıra, iş geliştirme ve iş yönetme kısımlarında da çok fazla dikkat edilmeyen şey var. Bunları ve daha fazlasını youtube kanalımda bulabileceksiniz.

Takip etmek için: link

Ayrıca oyun sektöründe girişimcilik ile alakalı bir yazı serisi başlatıyorum. Fikir bulma sürecinden, üretim, yayınlama ve pazarlama kısımlarını da bu yazı serimde sizlerle paylaşacağım.


Oyun Sektöründe Girişimcilik-1: Fikir Bulma

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir